Το Θερινό Σχολείο Εφαρμοσμένης Αυτονομίας είναι μια ερευνητική πρωτοβουλία με στόχο την καταγραφή της τεχνογνωσίας, αλλά και των πολιτικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών της αυτόνομης κατοίκισης. Η υποδομή του είναι λειτουργικά αυτάρκης, στοχεύοντας σε ένα μοντέλο βιωσιμότητας το οποίο είναι βασισμένο σε ένα κλειστό σύστημα ανατροφοδότησης όπου οι εξαγόμενες «άχρηστες» ουσίες (από οργανικά απόβλητα έως λέξεις) βρίσκουν ξανά κάποια χρησιμότητα στο υλικό ή κοινωνικό σώμα του κυκλώματος. Στη βάση του εκπαιδευτικού προγράμματος βρίσκονται θεματικές ενότητες όπως η αυτονομία, η open source γνώση, η συνεργασία, η αυτογνωσία, η αστική ανάπτυξη και η ανταλλακτική οικονομία ή η οικονομία που βασίζεται στην έννοια του δώρου. Το σχολείο είναι ανοιχτό σε όλους, αλλά η χωρητικότητά του είναι για μόνο δύο «οικότροφους» οι οποίοι δεσμεύονται να μείνουν εκεί μία ή δύο εβδομάδες. Σε κάθε αλλαγή, η ομάδα που φεύγει και αυτή που έρχεται περνούν μαζί μία μέρα ανταλλαγής γνώσης και εμπειριών. Παρότι το πρόγραμμα προτείνει «εργασίες και μαθήματα», ο κάθε συμμετέχων είναι ελεύθερος να διεξάγει το δικό του ερευνητικό θέμα.

Το συνολικό πρότζεκτ είναι αποτέλεσμα μιας καλλιτεχνικής ερευνητικής εργασίας σε ακαδημαϊκό περιβάλλον, ενώ ολοκλήρωσε τον κύκλο του αφού έγινε το ίδιο ένας τόπος μάθησης με τη δική του λογική, υποδομή και αισθητική—ένα σχολείο όπου προωθούνται εναλλακτικοί τρόποι διαπαιδαγώγησης, όπου κανείς μαθαίνει μέσα από εμπειρίες και αυτογνωσία. Πλάθοντας νέους τρόπους ζωής, πιο κοντά στα κοινά αγαθά και τη συνεργασία, αφήνοντας πίσω τον ατομικισμό και, συνάμα, υποστηριζόμενοι από αποκεντρωμένες υποδομές παραγωγής ενέργειας και τροφής, ίσως να αρχίσουμε να διακρίνουμε σταδιακές αλλαγές θεσμών που αποτυγχάνουν να εκπροσωπήσουν τη σύγχρονη κοινωνία και την πολιτιστική μας ταυτότητα, καθώς και συνηθειών που πλήττουν το περιβάλλον.

Η Βαλεντίνα Κάργα, γεννημένη στη Χαλκιδική, είναι καλλιτέχνης με υπόβαθρο στην αρχιτεκτονική, η οποία ζει στο Βερολίνο. Αφού αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας με πτυχίο στην αρχιτεκτονική, συνέχισε με υποτροφία στη Μεταπτυχιακή Σχολή του Πανεπιστημίου Καλών Τεχνών του Βερολίνου (UdK). Στη δουλειά της καταπιάνεται, συχνά μέσα από συνεργατικές δράσεις, με ζητήματα όπως η αυτονομία, η εκπαίδευση, η βιωσιμότητα, η επικοινωνία, το DIY και τα κοινά. Τα πρότζεκτ της ενθαρρύνουν τη συμμετοχή και την ενεργό ανάμειξη, ενώ μερικές φορές καταλήγουν οραματιζόμενα εναλλακτικές για δομές της κοινωνίας, όπως για την οικονομία και τα παιδαγωγικά ιδρύματα. Ανάμεσα σε αυτά τα πρότζεκτ είναι και το Θερινό Σχολείο Εφαρμοσμένης Αυτονομίας στο Βερολίνο, μια ερευνητική πρωτοβουλία με στόχο την καταγραφή της τεχνογνωσίας, αλλά και των κοινωνικών, πολιτικών και συναισθηματικών πτυχών της αυτόνομης κατοίκισης. Η Βαλεντίνα Κάργα είναι επίσης ιδρυτικό μέλος της ομάδας Collective Disaster. Έχει εκθέσει έργο της στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα, στην Μπιενάλε της Αθήνας και σε μια μεγάλη έκθεση που επιμελήθηκε η Whitechapel Gallery (Λονδίνο).

collaborators

Βαλεντίνα Κάργα (Σχεδιασμός και κατασκευή, σε συνεργασία με τους παρακάτω φοιτητές του UdK μετά το σεμινάριο «Η αυτάρκεια στην εποχή των νέων κοινών» που δίδαξα: Antonia Märzhäuser, Mascha Fehse, Julia Boström, Robert Eckstein, Veronika Hoffmann, Lilli Unger, Petja Ivanova, Friederike Müller, Ivy Lee, Mischa Vogel)

country

Γερμανία

year

2013